fredag, april 07, 2006

En ufattelig reise

Soendag var en stor delegasjon NMS'ere paa ekskursjon til Vientiane, hovedstaden i Laos. Vi besoekte den Laotiske kirken.

Det skulle vise seg at denne reisen ikke bare krysset landegrenser. Dette ble en reise som i aller hoeyeste grad ogsaa krysset grenser for vaar menneskelige fornuft.

I dette landet har kommunismen raadet i 30 aar, og all form for misjon er forbudt. Kirken har vaert forfulgt og var for en tid fraroevet all sin eiendom. Likevel har denne kirken de siste 16 aar vokst fra 10 000 til 120 000 medlemmer.

Nye menigheter plantes stadig vekk, til og med den soendagen vi var paa besoek var der aapning av en ny kirke. For 16 aar siden var der 2 menigheter i Vientiane, i dag er der 24!

Sammen med vaar "thailandsjef" Dag Johannessen og vaar landsstyreleder Lars Gunnar Lie fikk vi ogsaa moete kirkeledelsen. Dette moetet gjorde et voldsomt inntrykk. Vi moette mennesker som utstraalte en ubeskrivelig sterk og levende Jesus-tro, en tro baaret av dyp bibelsk visdom og Den Hellige Aands kraft.

Vi besoekte ogsaa en ungdomsmenighet i byen, men der kom vi ikke inn. Det var for fullt! Halleluja!

Etter en slik tur blir man maalloes og takknemlig. Denne turen er noe av det flotteste jeg (Kjartan) har opplevd. Det er saa godt aa faa oppleve Guds uransakelige og grenseloese kjaerlighet.

4 kommentarer:

Agnar Aasland sa...

Høres fantastisk ut Kjartan! Håper jeg får besøkt denne menigheten i løpet av det neste året jeg også.
Agnar

Kari og Knut Fr. Sørheim sa...

Jeg gleder meg utrolig sammen med deg, Kjartan, og med kirken i Laos.
Pappa prest

Anonym sa...

jeg blir i godt humør, når jeg leser på bloggen, Kjartan. Fint å få del i din entusiasme. Vil samtidig nytte anledningen til å ønske deg og dine + venner en riktig god og velsignet påske. Siril, er netopp kommet hjem på påskeferie, mens vi "gamle er velsignet" med mange vakter i helgen. Det er allikevel kjekt å henne hjemme igjen.
hilsen oss i Ganddal

Anonym sa...

Så flott å høyre!! Til glede og også ettertanke.. Det gjev perspektiv og inspirasjon å få lære litt om kyrkja i Laos! Har høyrt lite om den før.
Ønskjer dykk alle ei velsigna påske-helg!!
Åslaug har kome heim, Ingebjørg kjem i kveld og Geir i morgon. Gler oss til å ha dei her nokre dagar!