søndag, august 20, 2006

Kaja og Marte

"Kaja vil og ha lillesøster!". Dette er en setning vi for tiden hører til det kjedsommelige. Kaja er mektig misunnelig på Ingeborg Anna og Henrik som begge er i besittelse av hver sin lillesøster. Denne misunnelsen er ikke vanskelig å forstå når vi ser hennes strålende øyne hver gang hun får lov til å holde lille Marte i sine varsomme og myke hender.

Som urutinerte (snart) 3-årings foreldre gjør vi vårt beste for å formidle sannheten om at lillesøstre ikke hentes i Bangkok eller på butikken.

En annen ting som opptar Kaja mye for tiden er at hun er en kristen. Det varmer virkelig et mors- og farshjerte å høre vår lille jente fortelle at "Jesus er i hjertet mitt, og så er jeg i hjertet til Jesus".

Selv om Kaja med dette har forstått en vesentlig trossannhet, så har hun fortsatt litt å hente på sin lutherske dåpsteologi. Til foreldrenes fornøyelse stilte Kaja seg noe undrende til spedbarnets tro; "Da jeg var liten så kunne jeg ikke tro på Jesus og da var jeg ikke en kristen". Ikke verst at ei jente som ennå ikke har feiret sin 3-års dag melder seg på i denne kirkesplittende debatt.

Både mamma og pappa vil regne seg for å være en smule karismatiske og relativt økumeniske. Likevel så vi det her nødvendig å innføre vår datter i litt solid luthersk arvegods.

9 kommentarer:

Anne Brit og Arne sa...

Kjære Kaja! Det er veldig slitsomt å ha lillesøster òg. Ho roter ein masse og spiser alle perlene mine og kittet mitt og sånn. Det kan du sjå når me kjem til deg neste helg. Då kan du låna mi Jenny så mykje du vil! Klem frå Signe

Anonym sa...

Hei hei lille Kaja.

Vet du... da jeg var liten ville jeg også ha en lillesøster.

Du får helt sikkert en lillesøster eller en lillebror en gang i tiden.. tro meg det kommer nok.

Men du kan jo låne Marte av og til....

Stor klem til deg lille venn i fra tante bente

Maria og Espen Tveten sa...

Som Kajas fadder og Martes mor kan jeg melde at denne bloggmeldingen er den aller beste jeg har lest på lenge!

Maria

Anonym sa...

Hei
Nå når eg satte meg ner foran dataen va eg bare veldig trøtt, men når eg leste dette så kjente eg at eg kvikna t. Va godt å hørra sånt når eg hørre litt andre ting fra eleva. D e ikkje alltid liga positive ting som komme fra de. Men de e herligge, så det virke greit å jobba.
Kaja; det e godt at du vett du e kristen, det e viktig å tilig ver klar øve det å tørr å sei det. Tante Siril e veldig stolte av deg, å det komme eg alltid t å ver uansett. Eg e kjempe glade i deg. Å i mamma og pappa.
Klem fra Siril
Ps. Eirin eg trenge tips t heimkunnskap. Ska ha det 8 tima i ugå

Anonym sa...

Å Gratulerer med bryllupsdag i mårå. E d ikkje då? Tenkte bare eg måtte skriva det i tilfelle eg glømme det i mårå.

Klem fra Siril

Anonym sa...

Det var ein skjønn oppdatering frå Kajas liv..det er vel kanskje ikkje så vanskeleg å vite kven ho har debatt og teologi-interessen frå??

Agnar Aasland sa...

En liten annen histotorie fra barnemunn: Min nevø på 6 år var akkurat på gudstjeneste og fikk være med på nattverd hvorpå han erklærte høyt og tydelig framme i alterringen: Mamma, dette er den beste vinen jeg har smakt....

Rabenorolahy sa...

hmm, jedna på tide då... dæ æ jo tråss alt så hærligt å gå høygravide... hrmf

turid

Anonym sa...

Hei,
nå skal eg på møte i Ålgård Bedehus med powerpoint om 30 år i Thailand, og kan referera frå gudstenesta i Mokdahan i føremiddag!!! Fantastisk! Ferskare kan det ikkje verta.
Lukke til og Guds signing over arbeid og plassering.
Frå masfjordingane i Ålgård,
Erik Tangedal