lørdag, desember 02, 2006

Lærervikarer

I uken som har gått har Sørheim, Tveten og Hald-teamet deltatt på engelskleirer ved to skoler i Mukdahan. Det å lære engelsk, aller helst med en "hviting" som lærer, har en høy stjerne blant unge thaier. Vestlig kultur har (desverre?) gjort sitt inntog i Thailand, og stadig flere unge mennesker finner sine idealer i våre vestlige uttrykksmåter.

Leiren vi var på var regissert av kirkens diakonale avdeling. Vi delte ut etter beste evne av våre begrensede engelskkunnskaper, kunnskaper som likevel viser seg å nå mer enn langt nok i de thailandske bygder. Selv om interessen er stor, er ferdighetene meget lave.

Vår lille visitt på skolene er neppe egnet til å løse flokene i det særegne språket "thaiengelsk", men vi håper at det i det miste kan være inspirasjon til videre innsats. Uansett; flotte elever, glitter og stas, nye relasjoner og vitnesbyrdet om Jesus gjorde dette til gode dager.

På det øverste bildet kan dere se Espen som gjør stor suksess med sitt avslutningsnummer, sjonglering. På videoen under kan dere få et glimt inn i en noe absurd situasjon. Som et resultat av å være historiens første hvite gjester endte det hele med autografskriving og rikelig med fotografering. I følge redaksjonens pedagog er dette ikke et kjent fenomen i den norske skolehverdag...

4 kommentarer:

Anonym sa...

Stas å vera mor til ein kjendis....

Anonym sa...

Jaja, når Beckham fikk skrive autografer der nede, så er det vel kanskje ikke så overraskende likevel?

Anonym sa...

Kan sei meg enig i at det ikkje e et kjent fenomen i norsk skolehverdag. Ska ikkje klaga. Nå e eg jo tebage i min opprinneligge stilling igjen. Å eg må sei at det e bare heilt fantastisk. Nå ser eg kor godt eg hadde det. Men... i mårå ska eg opperera ud ei visdomstånn t, det blir litt verre, men det kan jo fort gå godt.

Såg koseligt ud me litt julefering. Me har bakt lussekatter i dag på skolen, om ska delas ut på Lucia-dagen. Så me har og begynt me juleforberedelsane.

Å t Kaja-vennen: det e sånn det ska ver, ein ska ha merr på hendene, resten av kroppen og i munnen enn på bordet (og i ovnen) Men ikkje sei d t elevane mine, prøve å lera de at de ikkje ska spisa alt me lage før me e ferdig. Det e ikkje alle som har forstått det ennå, fordi om de e 11 år.

Mange klemmer fra tante Siril

Anonym sa...

Kjekt å lese deres blogg også!

Hils til Espen og si at vi er like imponert over hans sjongleringskunster som over melkspannkastingen hans på Tjensvoll! :)


Liv og Maren på Tjensvoll (faste lesere på tvetens blogg)